Ventura 4 tar fordelene med sportsfly inn i motorfly-verdenen. Her får du et nytt, moderne, helmetall, fireseters fly, til en pris som er svært konkurransedyktig for dette segmentet. Vedlikehold er også vesentlig billigere, siden man som selvbygger kan velge å gjøre en del av dette selv.
Høye prestasjoner
Ventura 4 er lekent og reagerer konsist på input fra hennes pilot, men er samtidig stabilt, og som alle ICPs fly har det utmerkede STOL egenskaper. Doble 36 liters vingetanker i hver vinge og en samletank på 18 liter, gir et totalt volum på 162 liter drivstoff, som gir Ventura 4 en stor aksjonsradius.
Selv om det er mulig å fly Ventura 4 med en mindre motor, anbefales Rotax 915iS som et minimum for å gi gode prestasjoner selv med full MTOM.
Ventura 4 har en noe tykkere aluminiums-kledning enn Ventura 2, for å tilpasse flyet til en høyere vektklasse. Både Ventura 2 og 4 har lydisolert kabin, som gjør spesielt lengre turer mer bekvemme enn mange andre fly i samme klasse.
Eget fly i stedet for å leie?
Å kjøpe en Ventura 4, enten alene eller sammen med gode flyvenner, kan være et godt alternativ til å leie et dyrt og 100LL-tørst Cessna. Eller for flyklubber som ønsker et mer driftsøkonomisk alternativ for utleie i klubben.
Experimental
Til forskjell fra de andre modellene til ICP, kan Ventura 4 kun bestilles som byggesett, da det er konstruert for å registreres som «experimental». Denne kategorien krever at selvbygger utfører over 50 % av arbeidet selv. Samtidig gjør dette som nevnt at man står friere til å utføre en del av vedlikeholdet på flyet selv, og man kjenner flyet bokstavelig talt ut og inn.
Vokst fra sportsfly-lisensen?
Sportsflylisensen gir mye glede, og er for mange tilstrekkelig for å tilfredsstille deres behov i lufta. Men på et eller annet tidspunkt melder det seg for mange et ønske om å kunne ta med mer enn en passasjer i flyet. Kanskje er det for å kunne dra på langtur med hele familien, for å ta med vennegjengen på tur eller kanskje for å ta med deg mer bagasje enn du får plass til i et sportsfly?
I Norge, og kanskje også i de andre Nordiske landene, er det gode muligheter til å vokse med behovene. For LAPL(A) kan man få avskrevet inntil 15 av flytimene man har som PIC på sportsfly (rorkontroll), på det obligatoriske skoleprogrammet. Både teorien og leksjonene er nå tilsvarende på LAPL som for sportsfly, men man må likevel ta teorien på nytt. I likhet med for sportsflylisensen kreves det minst 30 flytimer med instruksjon, eller altså så lite som 15 timer dersom du har erfaring fra sportsfly. Det er skolesjefen som til slutt avgjør hvor mange timer du får avskrevet. For PPL(A) får man ikke avskrive timer fra sportsfly. PPL krever minst 45 timer skoleflyging, men man kan også bygge de resterende 15 timene på toppen av LAPL for å få PPL.