Ventura 2 er et godt alternativ for deg som ønsker et større og enda mer stabilt sportsfly enn Savannah, som til å være et sportsfly også har usedvanlig god plass til bagasje.
Det voksne sportsflyet
Ventura 2 er sportsfly-versjonen av ICPs nyeste flymodell. Den er godkjent for inntil 600 kg MTOM, og har god plass til både pilot og en passasjer. Begge kan nyte godt av justerbare seter og en bredere kabin enn i Savannah. Ventura 2 har også høyere cruise-hastighet enn Savannah.
Ventura 2 er i stor grad det samme flyet som Ventura 4 i form og funksjon, men mangler de to passasjer-setene bak i flyet som sistnevnte har. Denne plassen er i stedet satt av til et svært romslig bagasjerom, der du kan ta med deg 90 kg bagasje!
Både Ventura 2 og 4 har lydisolert kabin, som gjør spesielt lengre turer mer bekvemme enn mange andre fly i samme klasse.
Ventura 2 leveres som standard med to 36 liters vingetanker og en samletank på 18 liter, men kan leveres med to tanker i hver vinge for et totalt volum på 162 liter drivstoff.
Gode prestasjoner
Rotax 912ULS eller 914UL gir Ventura 2 tilstrekkelig kraft til både take-off og cruise og Riblett GA 35-418 profilen i vingene sikrer gode STOL egenskaper, noe som kjennetegner alle ICP sine fly. Hvis du ønsker enda høyere ytelser for din Ventura 2, er Rotax 915iS og propell med variabel pitch et godt alternativ. Men det gir samtidig noen begrensninger.
Ventura 2 er stort til å være et sportsfly. For å illustrere dette: kabin-bredden til Ventura er 116 cm. Til sammenligning har Cessna 182 en kabin-bredde på 107 cm og Piper Ceneca (et to-motors fly med 5-6 passasjerplasser) har 123 cm! Kabinen er også lenger enn for Savannah og har romslig høyde. Dette medfører samtidig at tomvekten også ligger forholdsvis høyt.
Tomvekten begrenser mulig utrustning
I Norge er det krav om minste brukbare nyttelast på 35,8 % av MTOM for sportsfly, som igjen begrenser maks tomvekt til 385,2 kg. Dette kan begrense hvor mye tilleggsutstyr som kan monteres for å få flyet registrert i Norge, hvis du går for en Rotax 915. Kombinasjonen Ventura 2, med Rotax 915, long range tanker og redningsskjerm kommer for eksempel ikke under maks-grensen for tomvekt i Norge. Men hvis man finner en kombinasjon av utstyr man er tilfreds med, og som kommer inn under en tomvekt på 385,2 kg, er Ventura 2 med Rotax 915iS et fantastisk sportsfly.
Perfekt slepefly?
Kombinasjonen Ventura 2 med Rotax 915iS, vel og merke uten long range tanker og redningsskjerm, er også et svært effektivt, stabilt og godt slepefly.
Gå for alt, med Ventura 4
Et annet alternativ er å oppgradere sportsfly-lisensen til LAPL, og gå for en Ventura 4 med Rotax 915 eller 916. Med 800 kg MTOM gir Ventura 4 gode marginer for tilbehør og samtidig god plass til tre passasjerer, mer bagasje eller mer bensin. Samtidig beholder du de fleste fordelene med sportsfly, med Ventura 4 registrert som Experimental.
Fabrikkbygd eller kit?
Ventura 2 selges både som kit og «ready to fly», og for begge er det mange tilvalg som kan legges til for å tilpasse din Ventura 2 etter dine behov og personlighet.