Savannah SR er den nyeste utgaven av ICP sitt populære sportsfly. Forbedringene som er gjort i denne utgaven gjør Savannah både raskere og mer bekvem for piloten hennes.
Et sportsfly-ikon
Savannah har i løpet av årene blitt noe av et ikon for mange sportsflypiloter rundt om i verden. Spesielt for de som foretrekker et solid aluminiums-fly med utmerkede STOL-egenskaper og manøvrerbarhet.
Cool blir coolere
Savannah har blitt drastisk forbedret gjennom årene, gjennom en rekke nyskapende redesign av flyet siden den første utgaven. Vortex generatorer, en bredere kabin, en mer avrundet og aerodynamisk form er noen av de mest merkbare forbedringene.
ICP har produsert omtrent 1000 fly av Savannah modell S siden den første lanseringen i 2010, den gangen under slagordet «Round is cooler».
ICP har nå fornyet sin populære Savannah enda en gang, basert på innspill og forespørsler fra kunder gjennom flere år. Resultatet er en mer rafinert Savannah – Savannah SR. Her er en oversikt over noe av det som er endret fra modell S til SR:
Perfekt for nordiske forhold
I Norge er det ofte været som bestemmer når vi kan fly, og de fleste av oss har ikke mange fly stående i hangaren å velge blant. Når man skal kjøpe et fly er det derfor viktig å velge riktig.
Om man er spesielt ivrig på langturer kan det kanskje friste med et raskt fly. Til gjengjeld har disse gjerne små og smale hjul og ikke alt for gode landings-egenskaper når det blåser litt. Ofte er heller ikke STOL-egenskapene mye å skryte av. Dette gir færre dager i året man kan få luft under vingene og man går glipp av mange fine små gress-striper som finnes rundt omkring i Norge og i våre naboland.
ICP Savannah SR har «flaperons». Det vil si at balanseror og flaps er samlet i et felles ror på hver vinge. I kombinasjon med store flater på side- og høyderor, bidrar dette til at flyet er lett kontrollerbart selv under ustabile forhold. Savannah SR har en demonstrert sidevinds-komponent på 26 knop! Med en god og matchende propell, som E-Props Durandal, lar hun seg heller ikke stoppe av noen regndråper.
Med en erfaren pilot ombord betyr dette at Savannah kan fly i temmelig tøffe værforhold, mens mange andre småfly må holde seg på bakken. Samtidig er det også et bekvemt og sikkert fly å dra på langtur med. Med doble vingetanker har Savannah SR maks flytid på rundt 7,5 timer!
Selv om hun er en sprek maskin, skapt i Ferrariens hjemland, er Savannah SR på mange måter altså et sportsfly som passer perfekt for nordiske forhold.
Et ideelt skole- og klubbfly
Også for mindre erfarne piloter er Savannah SR en trygg og stabil flymaskin. Med doble sett med bremsepedaler installert, og gjerne tundra-hjul, er også ICP Savannah SR et svært godt, stabilt og sikkert skole- og klubbfly.
Som jeg alt for ofte fikk høre av min instruktør under landingstrening:
Klar til å fly eller kit
Du kan selv velge om du vil kjøpe din Savannah SR ferdig montert og klar til å fly eller som kit for selvbygging.
Den tekniske dokumentasjonen er også revidert, og hele flyet og alle dets komponenter er redesignet i 3D for å standardisere og forbedre monteringsmanualene, reservedelskatalogen og alle tekniske dokumenter. Dette gjør det enklere enn noen gang å bygge en Savannah fra byggesett.
Hva koster en Savannah SR?
Et splitter nytt fabrikkbygd «Ready-to-fly» ICP Savannah SR kan bli ditt for*:
EUR 88 500 + mva
Dette er ikke prisen for en ribbet grunnmodell, som må oppgraderes med masse tilbehør før du kan fly. Det er en fullt flybar, nytbar og kapabel ICP Savannah SR, med både transponder og 8.33 kHz radio (Funke) inkludert.
ICP Savannah SR, Rotax 912ULS og E-Props propell Durandal er en perfekt kombinasjon, som gir gode prestasjoner både på stigning og cruise.
Long range tanker (inkludert!) fylt med 146 liter fuel gir deg inntil 7,5 timer flytid å boltre deg på. Med tundra-hjul er du godt rustet for mye moro, selv på gress-striper som ikke nødvendigvis har golfbane-standard.
Aluminium er et særdeles godt egnet materiale for sportsfly. Er man uheldig og får en liten skade på flyet, for eksempel når man flytter flyet inn eller ut av hangar, kan skaden ofte utbedres ved å bytte bare de delene som er skadet. Man slipper å bekymre seg over skjulte skader i glassfiber/karbon eller duk som lett får skader.
Inkludert:
- Rotax 912ULS 100hp
- E-Props V20 Durandal propell med spinner
- Long-range tanker (146 liter fuel-kapasitet)
- Oljetermostat
- Tundrahjul med skivebremser
- Co-Pilot bremser for skoleflyging
- Elektrisk backup pumpe for fuel
- Instrumenter:
- Fartsmåler
- Høydemåler
- Kompass
- Stigefartsmåler
- Slip indikator
- Turteller med timeteller
- Oljetrykk
- Oljetemperatur
- Fuel trykk
- Høyre og venstre vanntemp
- Voltmeter
- Luftfilterboks og utendørs tempmåler
- Dobbel elektrisk trimtab på høyderor med indikator
- Mulighet for feste av nettbrett/tlf på panelet
- Radio Funke ATR833 (med tilkobling for headset i dashbordet)
- Transponder Funke TRT800H mod. S
* Det tas forbehold om økte priser fra leverandør. Prisen gjelder fabrikkbygd fly («ready to fly»), levert på Henning flyplass, Steinkjer. 30 % betales ved bestilling, som depositum. Sluttsummen betales inn før flyet sendes fra Italia.
Gjør Savannah til din egen
Savannah SR leveres som standard med senter-stikke og nesehjul, men kan også leveres med to stikker og halehjul. Det er også mulig å tilpasse dashbordet etter dine egne ønsker. Analoge instrumenter er standard, men om du vil kan DIN Savannah få full glass-cockpit.
Disse og mange flere tilvalg gjør at du kan tilpasse flyet etter dine egne behov og din personlighet. Alltid hatt en hemmelig drøm om et rosa fly? Du bestemmer!
Her er noen populære tilvalg:
- Redningsskjerm
- Glasscockpit
- Autopilot
- 18 liters samletank (6 liter std.)
- Standard hjul og hjulkåper
- Parkeringsbremser
- Dobbel stikke og elektrisk flaps med indikator
- BLAZE pos + nav + strobe lights
- Større bagasjerom
- Justerbare seter
- Mer avansert lakk-design