Historien bak ICP
ICP ble grunnlagt i 1980 som en familiebedrift. Deres hovedaktivitet var produksjon av ledninger til elektriske apparater og elektromekanisk sektor, blant annet bilindustrien. Åtte år senere startet de sin aktivitet innen luftfart, ved først å importere Chickinox ultralette fly og året etter startet ICP markedsføring og salg av ultralette fly i aluminiumslegering produsert av Amerikanske Zenair.
I 1990 begynte ICP å produsere Zenair-flyene i Italia, med en lisensavtale. Fra 1996 begynte ICP å designe og produsere sine egne fly.
ICP var opprinnelig basert i Piovà Massaia (ICP er et akronym for Industry Components Piovà), men flyttet i 2009 inn i sitt nye hovedkvarter i Castelnuovo Don Bosco, hvor de også har sin egen 750 m lange landingsstripe rett utenfor fabrikken.
Avansert maskinpark
ICP-fabrikken huser avanserte CNC-maskiner, laserskjærere, stansemaskiner og annet høyteknologisk maskineri, som lar dem produsere de fleste delene til flyene deres i egen regi. Her blir råmaterialer, i form av plater og blokker i aluminium, gjort om til deler som passer nøyaktig til hverandre. Hull for alle nagler blir stanset ut med presisjon av maskinene, noe som gjør det å bygge et ICP-fly til en mye enklere oppgave, selv for en amatør, enn mange andre modeller. Det gjør også at det er enkelt å skaffe reservedeler for å reparere skader på et ICP-fly, hvis man er uheldig.
Modeller
ICP’s nåværende utvalg av flymodeller er Savannah SR og Ventura 2 (sportsluftfartøy), samt Ventura 4 (eksperimentell). ICP arbeider også med å få sertifisert en 3-seters utgave av Ventura etter CS-23. Både Savannah og Ventura er også tilgjengelig med halehjul.
Felles for alle ICP-fly er at de er konstruert i aluminium og at det legges stor vekt på STOL-egenskaper. Dette gjør at flyene egner seg godt for korte baner. Flyene til ICP er også utstyrt med flaperons, altså at balanseror og flaps er samlet i et felles ror på hver vinge. Dette bidrar til at ICP-fly er lett kontrollerbare selv under ustabile forhold. Savannah SR har for eksempel en demonstrert sidevinds-komponent på 26 knop.
Fabrikkbygd eller bygge selv?
Sportsflymodellene (Savannah S/SR og Ventura 2) leveres både som byggesett og «ready to fly». Fireseteren Ventura 4 leveres kun som byggesett, siden dette flyet må registreres i kategorien Experimental, hvor det kreves at minst 51 % av arbeidet skal gjøres av selvbygger.
My ICP
Som eier av et fly fra ICP, har du tilgang til oppdaterte digitale utgaver av flygehåndboken til flyet, sikkerhets-bulletenger og andre viktige dokumenter for flyet ditt. Du må kontakte ICP for å få opprettet en konto.